• اصفهان، خیابان پروین اعتصامی، نبش کوچه شماره ۵، ساختمان پگاه رزم‌آوران

آدرس دفتر

اصفهان، خیابان پروین اعتصامی، نبش کوچه شماره ۵، ساختمان پگاه رزم‌آوران

تلفن پشتیبانی

03135123

آدرس ایمیل

info@raymonsaze.ir

پل میلائو

پل میلائو ، یکی از ابرسازه‌هایی که در اوایل قرن جدید در فرانسه پا به عرصه‌ی وجود گذاشت، پل میلائو است. پل میلائو بلندترین پل دنیا است که توسط طراح بریتانیایی (نورمن فاستر) طراحی و طی 39 ماه ساخته شد. پل فولادی ـ بتنی میلائو که در ساخت آن 36000 تن فولاد و 206000 متر مکعب بتن بکار رفته، دارای ۲.۵ کیلومتر طول و در ارتفاع 343 متری بر بالای دره تارن در جنوب فرانسه احداث شده است. این پل که یکی از پروژه‌های بزرگ عمرانی کشور فرانسه در قرن 21 به شمار می‌رود، اتصال‌دهنده‌ی شمال اروپا به جنوب فرانسه و اسپانیا می‌باشد.

پل میلائو به نحو استثنایی بر مناظر طبیعی جنوب فرانسه مسلط است. این پل از جهات مختلفی رکورددار بود، چرا که از نظر ارتفاع پایه‌ها بلندترین پل دنیاست و از نظر طول کل پل، طولانی‌ترین پل کابلی جهان است. یکی از پایه‌های بلند پل که حدود ۳۴۳ متر از سطح زمین ارتفاع دارد، کمی بلندتر از برج ایفل و تنها ۳۸ متر کوتاه‌تر از ساختمان امپایر استیت است.

پایه‌های پل

این پل روی 7 پایه قرار گرفته و تمامی پایه‌های آن به صورت 6 ضلعی‌های نامنتظم طراحی شده و جالب‌تر از همه موارد فوق این است که آرماتورهای اصلی به کار رفته در پایه‌های پل به صورت نورد گرم و بدون وصله (یعنی به اندازه طول هر پایه) نورد شده و بتن مصرفی آن با عیار500 در نظر گرفته شده است. این پایه‌ها برای جلوگیری از خمش و پیچش و جهت ایستایی پل توسط 4 شمع عمیق، گیردار شده‌اند که ارتفاع آن‌ها معادل یک سوم ارتفاع پایه‌های پل می‌باشد.

از ابتکارهای مهم این پروژه نحوه‌ی ساخت پایه‌های آن می‌باشد، پایه‌هایی که از دو قسمت تشکیل شده‌اند. قسمت پایین پایه‌ها با بتن ساخته شده و قسمت بالایی آن‌ها فولادی است که به صورت هفت دکل در امتداد 7 پایه پل قرار دارند. ارتفاع این دکل‌ها 90 متر است و به صورت مفصلی به عرشه متصل شده‌اند و به هر سمت دکل‌ها یازده عدد کابل متصل شده است.

عرشه‌ی پل

عرشه‌ی پل ۳۲ متر عرض دارد که در هر طرف دو خط ماشین‌رو را در خود جای می دهد. علاوه بر آن یک خط عبور اضطراری هم بر روی پل تعبیه شده است. بخش طولی عرشه توسط پشت بندهایی ذوزنقه‌ای که در زیر مسیر رفت و آمد قرار دارند، محکم شده‌اند. پوشش عرشه از قیر طبیعی اصلاح شده است که باعث عدم ترک خوردگی و عدم فرسودگی می شود و همچنین با سازه فلزی عرشه مطابقت دارد. این پل به طور میانگین روزانه 28000 وسیله نقلیه را در شرایط مختلف آب و هوایی سال از خود عبور می‌دهد.

پل میلائو دارای ۸ دهانه‌ی کابلی است که طول هر دهانه برابر ۳۴۲ متر است، به استثنای دو دهانه‌ی انتهایی که برابر ۲۰۴ متر می‌باشند.

مقالات پیشنهادی : طراحی سازه صنعتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *