تابلوهای تبلیغاتی از جمله سازههایی هستند که در سالهای اخیر، مورد توجه قرار گرفتهاند. البته تابلوهای اجرا شده غالبا کیفیت اجرایی مناسبی نداشته و حتی در اکثر اوقات، تابلوها آنالیز سازهای نمیشوند و به صورت تجربی اجرا میشوند.
تابلوها از جنسهای متفاوت و در اشکال مختلف طراحی و اجرا میشوند و از لخاظ جنس به دو دسته تقسیم میشوند: چوبی و فولادی. که نوع چوبی آن در کشور ما اجرا نمیشود. عمر مفید نوع چوبی 25 سال و عمر مفید نوع فلزی 50 سال میباشد.
پایهی نگهدارندهی این تابلوها میتواند به صورت خرپایی و منوپل باشد و نحوهی اتصال آن به فونداسیون میتواند به این شکل باشد که از انتها به بیس پلیت متصل شود یا اینکه در تراز تحتانی فونداسیون ادامه پیدا کند. همچنین جنس خود تابلو نیز از ورقهای نازک گالوانیزه ساده یا موجدار میباشد.
بارهای عمدهی وارد شده به این سازهها، بار مرده و بار باد بوده و به دلیل وزن کم سازه لزومی به طراحی لرزهای آن نمیباشد. برای بارگذاری این سازهها باید از مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و ضوابط موجود در آن استفاده شود.
آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده که تابلوی بزرگ واژگون شدهای را کنار جاده ببینید؟
پدیدهی واژگونی دلایل مختلی میتواند داشته باشد که برای تابلوهای بزرگ مهمترین دلیل، نیروی باد بوده و هر چقدر مساحت تابلو بیشتر باشد نیروی بیشتری به آن وارد میشود.
عضوی که در مقابل واژگونی مقاومت کرده و مانع از آن میشود، فونداسیون بتنی است که برای سازه، طراحی شده است. فونداسیون علاوه بر اینکه از نشست تابلو در خاک جلوگیری میکند، ( به علت وزن سازه یا همان بار مرده) وظیفهی مهار بار باد را هم دارد و به علت وزن سنگینی که دارد میتواند در مقابل واژگونی مقاومت کند. پس کار طراحی فونداسیون تابلو با توجه به وزن و اندازهی آن و منطقهای که در آن نصب میشود محاسبه شده و هر چه مساحت تابلو افزایش یابد مساحت فونداسیون آن نیز افزایش پیدا میکند.